Islam a wolność człowieka

- Z "Koranem" jako prawem nie ma dyskusji. Trzeba go ściśle realizować - mówił ks. dr hab. Jan Klinkowski podczas 308. spotkania Duszpasterstwa Ludzi Pracy ’90 w Legnicy.

[image]
Ks. dr hab. Jan Klinkowski mówił m. in. o różnicach pomiędzy kulturą europejską, wyrosłą m. in. z chrześcijaństwa i opartą o wolną wolę, a islamem, który nakazuje bezdyskusyjne wykonywanie prawa koranicznego. © Roman Tomczak /Foto Gość


   Tematem ostatniego spotkania członków i sympatyków Duszpasterstwa Ludzi Pracy ’90 był islam i jego relacja do cywilizacji europejskiej. Zjawisko to obszernie wyjaśnił i skomentował teolog biblijny, założyciel i dyrektor Studium Turystyki Biblijnej i diecezjalny duszpasterz Akcji Katolickiej. Ks. dr hab. Jan Klinkowski zwrócił m.in. uwagę, że to cywilizacja europejska jest twórczynią etosu pracy jako powołania.
   - Drugim istotnym aspektem cywilizacji europejskiej jest podejście do ludzkiej woli, wolności i odpowiedzi na pytanie kim jest człowiek. (...) Spośród trzech wielkich religii monoteistycznych, tylko chrześcijaństwo jest religią wolności. Judaizm jest religią prawa opartego na „Torze” i jej bogatej interpretacji, utrwalonej w Talmudzie i ciągle jeszcze dyskutowanej w różnych szkołach judaizmu. (...) Islam jest również religią prawa, które należy bezdyskusyjnie zachować i wcielić w życie.
   Różnica pomiędzy judaizmem i islamem polega na tym, że islam, podobnie jak chrześcijaństwo, jest religią uniwersalną. Lecz chrześcijanie głosząc Słowo Boże nie nakazują jego przyjęcia, szanując odmowę. Islam nie daje wyboru. Jego wyznawcy szerzą swoją religię na zasadzie dżihadu, który jest głoszeniem prawa koranicznego i wcielanie go w życie. Dżihad ma przebiegać na drodze pokojowej, ale jeśli ta zawiedzie, mówią wyznawcy islamu, to także na drodze wojny – mówił w legnickim klasztorze franciszkanów ks. dr hab. Jan Klinkowski.
   - U fundamentów naszej cywilizacji leżą m. in. dorobek cywilizacji grecko-rzymskiej i chrześcijaństwo. Dlatego jej kształt jest wielowymiarowy. Natomiast z „Koranem” jako prawem nie ma dyskusji. Trzeba go ściśle realizować – dodał prelegent.
   Wątek islamu był już nie raz poruszany w ramach spotkań DLP ’90. Po raz pierwszy w 1996 r. temat ten poruszył dr Artur Ławniczak z Uniwersytetu Wrocławskiego („Islam - wróg czy sojusznik?”). Trzy lata temu o islamie mówił także o. Tadeusz Słotwiński („Św. Franciszek z Asyżu u sułtana Egiptu. Franciszkanie a islam”. Jesienią ub.r. ks. Ignacy Soler z Opus Dei poruszył temat wolności religijnej w islamie.

■ Roman Tomczak – artykuł opublikowany na portalu „Gościa Niedzielnego”:
http://legnica.gosc.pl/doc/4727829.Islam-a-wolnosc-czlowieka (15.05.2018)

(c) 2006-2018 http://www.dlp90.pl