Polska na geopolitycznej i geocywilizacyjnej mapie świata

I. Świat po zakończeniu zimnej wojny

   Po zakończeniu zimnej wojny nikt nie miał wątpliwości, że zwycięstwo przypadło w udziale Stanom Zjednoczonym. Nie potrafiły one jednak w pełni wykorzystać i swego tryumfu i prestiżu, jaki zyskały występując w roli obrońcy wolności jednostki, demokracji politycznej i zasad cywilizacji zachodniej. Coraz wyraźniej uwidacznia się, że USA będąc ciągle najpotężniejszym mocarstwem świata przechodzą do defensywy geopolitycznej.

Czytaj całość »»

 

Polska i przyszłość cywilizacji chrześcijańskiej w Europie

   Serdecznie dziękuję Księdzu Rektorowi za te zaszczytne, miłe słowa powitania, a Panu Przewodniczącemu za możliwość obecności wśród Państwa! To jest mój trzeci lub czwarty przyjazd do Legnicy, do Duszpasterstwa Ludzi Pracy ’90. Wszystkie te spotkania bardzo mile wspominam.
   Wasza Ekscelencjo, dziękuję za obecność! Pozdrawiam też wszystkich, którzy reprezentują nas albo reprezentowali we władzach publicznych i Wszystkich Państwa, jako przyjaciół, z którymi tyle razy miałem okazję się spotykać.

Czytaj całość »»

 

Nie tylko wiedza

[image]– Miejscem, gdzie powinno dokonywać się takie wychowanie, są szkoły katolickie, których w Polsce przybywa – powiedział bp Marek Mendyk.

   Tematem jego wystąpienia było „Wychowanie katolickie dzisiaj. Zagrożenia współczesnego wychowania”. Biskup przypomniał, że obecnie jest w Polsce 608 takich szkół, w tym 8 w diecezji legnickiej. - Trzeba pamiętać, że wychowanie katolickie koncentruje się na osobie ludzkiej, promuje godność, poczucie własnej wartości, pełny rozwój każdej osoby stworzonej na obraz i podobieństwo Boga, przez Boga umiłowanej w sposób wyjątkowy – powiedział gość DLP '90.

Czytaj całość »»

 

Wychowanie katolickie dzisiaj – zagrożenia współczesnego wychowania

Wstęp – współczesny kontekst wychowania
   Już od niepamiętnych czasów refleksji pedagogicznej towarzyszy przekonanie, że wychowanie jest ogromną sztuką i wymaga niezwykłej wrażliwości, swoistej innowacyjności działań i twórczego zaangażowania. Wychowanie bywa rozumiane wielorako. Także w polskiej literaturze pedagogicznej trudno spotkać jednoznaczne określenie tego terminu. Niektórzy pedagodzy traktują je jako czynność, inni jako świadomą działalność, wpływ otoczenia, urabianie, oddziaływanie, współdziałanie, zadanie, kształtowanie osobowości, proces nadawania i odbioru lub porozumiewanie się. Termin wychowywać pochodzi od łacińskiego educere, co oznacza wydobyć na zewnątrz. W procesie wychowania należy więc zwracać uwagę nie tyle na to, co wkłada się w tego, kto jest wychowywany, ale na to, co on ma wewnątrz i co trzeba wydobyć, rozwinąć i doprowadzić do dojrzałości.

Czytaj całość »»

 

Prawdziwy Bóg i prawdziwy Człowiek

   Kiedy przyjeżdża do nas wielki gość, albo głowa państwa, wtedy dzienniki zamieszczają fotografie, piszą jego życiorysy, podają ciekawe szczegóły dotyczące jego osoby. Wszystko to czynią po to, byśmy mogli naprzód wiedzieć: kogo będziemy gościć i jakie winniśmy mu oddać honory.

Czytaj całość »»

« 1 26 27 28 29 30 31 32 »

(c) 2006-2024 https://www.dlp90.pl