Obczyzna, czyli ojczyzna w Biblii

   Dla Hebrajczyków życie na obczyźnie było ważniejsze niż życie w ojczyźnie. Nie stabilne bytowanie we własnym kraju, lecz tęsknota za ziemią obiecaną była fundamentem jedności narodu. Ojczyzną nie była dla nich ziemia, na której mieszkali, lecz ta, do której zmierzali. Była obietnicą i darem od Boga. Na tej ziemi Izrael – lud, a nie kraj – był zawsze gościem i emigrantem, zawsze przechodniem, niemającym do niej prawa własności.

Czytaj całość »»

 

Spotkanie Św. Franciszka z sułtanem

[image]   Duszpasterstwo Ludzi Pracy ’90 w Legnicy wiele uwagi poświęca życiu i działalności świętych Kościoła katolickiego. Biografie świętych są bowiem interesujące, a płynące z nich przesłanie uniwersalne i zawsze aktualne. W listopadzie wygłosił tu wykład pt. „Święty Franciszek z Asyżu u sułtana Egiptu – franciszkanie a islam” o. dr Tadeusz Słotwiński ofm – franciszkanin, profesor Wyższego Seminarium Duchownego Antonianum we Wrocławiu, autor wielu publikacji i książek poświęconych świętym franciszkańskim.

Czytaj całość »»

 

Krzyżowiec - dyplomatą

- Módl się za mnie do Boga, aby mi objawił, które prawo i wiara są Mu najmilsze - powiedział Melek el-Kamel do św. Franciszka, choć mógł go skrócić go o głowę. Misja św. Franciszka do sułtana Egiptu mogłaby posłużyć za przykład postępowania z muzułmanami.

Czytaj całość »»

 

Siedem podstawowych zasad etyczno-społecznych

[image]   Dla człowieka życie z innymi ludźmi jest czymś naturalnym. Ta cecha społeczności, tkwiąca w strukturze bytu ludzkiego, poddawana jest często refleksji, zazwyczaj samorzutnej, oddolnej, można powiedzieć życiowo-egzystencjalnej. Ta refleksja może być bardziej uporządkowana czy wprost naukowa. Jedną z przykładowych płaszczyzn, na jakich naukowa refleksja nad życiem społecznym może być prowadzona, jest filozofia społeczna. W jej obszarze rozpatrywana jest zazwyczaj kwestia tzw. zasad społecznych, które z racji ich odnoszenia się do międzyludzkich stosunków moralnych czy nawet ich bezpośredniego desygnowania, określane są najczęściej dwuczłonową nazwą: zasady etyczno-społeczne.
   Pomijając bardziej zawiłe definicje zasady etyczno-społecznej, skonstatujmy jedynie, że zasadą jest samonarzucająca się ludzkiemu rozumowi zbiorowa wartość, która dana jest człowiekowi dla wspólnej realizacji z innymi ludźmi. Jej zbiorowe urzeczywistnianie przynosi dobro zarówno jednostce, jak i całej społeczności, do której człowiek po prostu spontanicznie i naturalnie przynależy.

   [image]Pobierz książkę »»

 

Inteligentni, wrażliwi i ciekawi świata

   Po raz pierwszy odbyłem spotkanie z młodzieżą Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy, którym świetnie kieruje od lat ojciec dyrektor Józef Szańca. Szkoła duża, mieści licealistów i gimnazjalistów.

Czytaj całość »»

« 1 29 30 31 32 33 34 35 »

(c) 2006-2025 https://www.dlp90.pl